Luister.info Blogt

dinsdag, juni 12, 2007

Check,1,2

Het is weer voorbij. De Belgen hebben gekozen.

Gisteren de laatste Terzake07 gevolgd. Vande Lanotte was ontluisterend eerlijk in zijn analyses, en dat siert hem. Het is dan ook spijtig dat we hem misschien gaan verliezen in de politiek. Al durf ik dat wel te betwijfelen. Eens het stof is neergedaald, het hoofd leeggemaakt en de eerste barsten zichtbaar worden bij de nieuwe regering; zal de zin wel vlug terugkomen. Ik heb het ook niet zo voor wie er nu met de rode vaandels gaat zwaaien. Vond vooral Gennez nogal kort de bocht gaan. Dat ze eerst maar eens bewijst dat ze het beter kan. En dan heb ik het niet over beter doen qua resultaat, want de bounce back bij de volgende verkiezingen is haast vanzelfsprekend.

Aan mij heeft het niet gelegen, maar de collega's van Spirit zijn allemaal opgeslokt door hun voorzitter. Bij veel volk in die partij heb ik mijn reserves, maar hun programma had mij over de streep getrokken. Ben eens benieuwd hoe het hen zal vergaan de komende maanden.

Maar hoe gaat het in de politiek? You win some, you lose some. Ik had dan ook verschillend gestemd voor kamer en senaat. Had me nochtans voorgenomen om niet te stemmen voor de tsjeven maar ik ben bereid Leterme het voordeel van de twijfel te geven. Volgens mij gewiekster dan we op het eerste zicht zouden denken. Heeft voor mij wel een groot "verlicht despotisme"-gehalte, en daar heb ik het wel voor. Uiteraard afhankelijk van wat de despoot te vertellen heeft, maar ik denk dat pintjesdrinkende Yves goed genoeg weet wat hij wil en dat hij er zelfs zal in slagen zijn NVA-aanhangsel om de tuin te leiden. Ik denk dat hij op een aantal vlakken (vooral dan economie en financiën) wel degelijk vooruitgang zal boeken. Of misschien Reynders wel het premierschap gunnen als pasmunt voor de nieuwe staatshervorming? Want dat er wel degelijk weer wat geschoven moet worden is duidelijk, en dat heeft niet veel met separatisme te maken.

Bij OpenVLD deed Bart Somers gisteren hard zijn best om de deur gesloten te houden, maar de arme man heeft zijn imago niet mee om de harde jongen uit te hangen. "Maar laat ons nu toch ne keer eerlijk zijn?!", onderbrak Vande Lanotte hem dan ook toen het ging over het feit of de OpenVLD nog een premier kon leveren.

Bij Groen! mis ik nog altijd charisma om de partij, sorry voor de flauwe woordspeling, terug kleur te geven. Het spartelt maar wat rond. LDD was ook voor mij een grote verrassing en ik weet niet wat ik van de bulldog uit West-Vlaanderen moet denken. Ik heb tegelijk het gevoel dat het eigenlijk maar een keffertje is; én dat ik me weleens schromelijk zou kunnen vergissen en dat hij diepe wonden slaat. Time will tell. Hij heeft in ieder geval nog een boel werk voor de boeg. Ik heb me de moeite getroost hun "programma" te lezen (ik was immers op één of ander kieskompas eens gevaarlijk dicht in zijn buurt gekomen), daar is hier en daar nog wel wat werk aan...

En over het Vlaams Belang ga ik doen wat bij deze verkiezing wonderwel gelukt is. Zwijgen. En negeren. Het is niet dat hun einde nabij is, maar het begin is veraf.