Luister.info Blogt

woensdag, september 03, 2008

Le-De-Ve-De

Het is soms gek wat je op ideeën kan brengen voor een blogbericht, maar een nichtje van me vertelde me gisteren dat het af was tussen haar en haar vriend (hij had het afgemaakt via MSN, de lafaard).

We weten allemaal hoe het voelde op sweet sixteen en het deed me terugdenken aan hoe ik toen troost zocht in de muziek (ik was immers directeur van het Eenzame Harten Bureau destijds)(maar het is allemaal goed gekomen met me, dank u).

Dus hier is 'ie dan, speciaal voor Jools (kop op meid, de zak loopt ondertussen een schurftige SOA op in Turkije terwijl jouw droomprins steeds dichterbij komt galloperen), mijn top 10 van de beste break up songs aller tijden.

1. American Music Club, Kathleen
Als er één man kan zingen over de pijn van het zijn, dan is het toch wel Meneer Miserie hemzelve, Mark Eitzel. Wanneer hij zingt "Your lover Kathleen is someone I SWEAR I could have been" hoor je zijn hart echt in 2 stukken scheuren. Het is zelfs zodanig pijnlijk dat ik het niet terug vond op Youtube...

2. Red House Painters, Katy Song
Als je je nog eens miserabel wil voelen moet je maar eens naar deze 8 minuten durende beauty luisteren. De regel "Glass on the pavement under my shoes/without you is all my life amounts to" deed het 'm elke keer weer. Lees zeker ook de reactie van de tante van Katy onderaan in de comments!


3. The Smiths, I know it's over
Ja, nog zo'n zaag. De grote Morrissey en Marr. Beter dan een hele apotheek samen!


4. Elliott Smith, Waltz #2 (XO)
De man zelf is niet meer, maar zijn muziek leeft voort...


5. Sugar, Changes
Genoeg "moppy" stuff. Tijd om wat agressie kwijt te raken. Shellac's Letter to God is een alternatief.


6. Counting Crows, Anna Begins
Adam Duritz mag toch ook niet op het appel ontbreken? Trouwens, het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Lees er deze vertaalrobot maar eens op na! En dan heb ik het nog niet over de "clip" bij deze song.


7. Ani DiFranco, You had time
Als het over persoonlijke zaken gaat mag ook Ani zeker niet ontbreken. En deze quote van haar wou ik u ook niet onthouden: "love is a piano dropped from a four story window and you were in the wrong place at the wrong time".


8. Wheat, Don't I hold you
Spijtig dat ze hun status als grote belofte nooit hebben kunnen waarmaken.


9. Band of Horses, No one's gonna love you
Ook mannen met baarden hebben soms verdriet.



10. Ryan Adams, How do you keep love alive
Last, but not least, Ryan "Whiskeytown" Adams...


Ben ik er vergeten? Laat uw tearjerkers achter in de comments! Opgelet, wie Whitney Houston of James Blunt durft te suggeren heeft een IP-ban aan z'n WiFi.

Labels: ,